Karima light

A Christmas creep jelenség

Már hetek óta tömve vannak a boltok karácsonyi dekorációkkal, kilóra vehető szaloncukorral, csokimikulás hegyekkel. De miért? Hiszen még csak november eleje van, még sárgák a falevelek a fákon, a halloween jelmezünk még mosásra vár és még korántsem untuk meg a pumpkin spice lattét. Akkor miért is nyomják mindenhol az arcunkba, hogy hahó, mostmár a karácsony fog következni, annak ellenére, hogy ez a legtöbbekben negatív érzelmeket ébreszt? Mi emögött a bizonyára jól felfogott üzleti érdek? És mi is az a Christmas creep?

 

“A Christmas creep olyan kereskedelmi jelenség, amelyben a kereskedők és a kiskereskedők karácsonyi témájú árukat vagy dekorációkat mutatnak be az ünnepi vásárlási szezon hagyományos kezdete előtt.” Azért van erre szükség, hogy a kereskedő szektor be tudja mutatni porékáit jóval a karácsonyi készülődés, na és persze a várva várt Black Friday előtt. A karácsonyt megelőző hónapokat, így az októbert, a novembert és a decembert arany negyedévnek is nevezik, hiszen ezekben a hónapokban várható a legtöbb befolyó profit sok-sok  ágazatban. Úgy gondolják, minél hosszabb a vásárlási időszak, annál nagyobb bevételre tehetnek szert.

Amerikában a karácsonyi időszak a hálaadás másnapján kezdődik, akkor öntik el a boltokat a karácsonyi portékák. Mivel a karácsonyt ünneplő országok többsége nem ünnepli a hálaadást, köztük hazánk sem, ezért nálunk ez sem szab gátat a karácsony előrehozásának, így már október második felében is találkozhatunk girlandokkal vagy mikulássapkákkal.

Azonban nem csak a karácsony esetében van meg ez a ‘creep’, hanem a többi ünnepünk, így a húsvét vagy a Valentin- nap előtt is, sőt a téli, nyári ruhák árusítását, az iskolakezdéshez szükséges kellékeket is észrevehetően jóval idő előtt kezdik meg.